2 تصاویر

درباره این فایل

یکی از Layout های اندروید که برای چیده مان المان ها یا ویجت ها، میتوانیم از آن استفاده کنیم RelativeLayout میباشد و همانطور که از اسم آن مشخص میباشد، بطور نسبی ویجت ها را میتوانیم با طراز بندی های خاصی بچینیم.

در RelativeLayout میتوانید با استفاده از ویژگی های above,below,left,right تعیین کنید که ویجت ها به چه صورتی کنار هم قرار بگیرند.

نکته: RelativeLayout بسیار قابل انعطاف میباشد و میتوان بسیار راحت ویجت ها را با قاعده های آن در صفحه بطور ترو تمیز چید.

هر کدام از آیتم های بالا دارای اصول و قاعده های مربوط به خود میباشند که میبایستی تمامی آنها را یادگرفته و بتوانیم تشخیص دهیم در چه زمانی از کدام Layout استفاده نماییم

 

روش تعریف RelativeLayout در اندروید:

برای تعریف کردن RelativeLayout میبایستی که تگ آن را تعریف نماییم.


 

<RelativeLayout
android:layout_width="fill_parent"

android:layout_height="wrap_content">

پس از تعریف، بایستی المان را در داخل این Viewgroup و نسبت های مربوطه را برای هرکدام از ویجت ها قرار داد.

قرار دادن خصوصیت Id:

Id یکی از مهمترین ویژگی های هر Layout یا ویجت میباشد که باید به آنها نسبت دهیم تا بتوانیم در قسمت Layout و اکتیویتی به آنها دستیابی پیدا کنیم و عملکرد هر کدام را تعریف نماییم.

طریقه تعریف Id:

{xtypo_code}android:id="@+id/name"

بعد از تعریف کردن id مربوطه، name یک مقدار رشته ای برای آن در فایل R ایجاد میکند و از این طریق میتوان به آنها دسترسی پیدا کرد.

خصوصیات RelativeLayout:

android:layout_above : این خصوصیت تعیین میکند که این ویجت در بالای کدام view یا ویجت دیگر قرار بگیرد.

android:layout_below : این خصوصیت تعیین میکند که این ویجت در پایین کدام view یا ویجت قرار بگیرد.

android:layout_centerHorizontal : این خصوصیت تعیین میکند که این view یا ویجت بطور افقی وسط چین شود.

android:layout_centerVertical : این خصوصیت تعیین میکند که این view یا ویجت بطور عمودی وسط چین شود.

android:layout_centerInParent : این خصوصیت تعیین میکند که این view یا ویجت، بطور عمودی و افقی وسط چین شود و دقیقا مشابه استفاده از دو ویژگی centerHorizontal و centerVertical میباشد.

android:layout_toLeftOf : این خصوصیت تعیین میکند که این view یا ویجت سمت چپ کدام view باشد.

android:layout_toRightOf: این خصوصیت تعیین میکند که این view یا ویجت سمت راست کدام view باشد.

android:layout_alignParentRight : این خصوصیت تعیین میکند که این view یا ویجت سمت راست والد خود باشد.

Margin :

Margin برای ایجاد کردن فاصله بین View ها از طرف خارج خود میباشد یا بطور ساده تر میتوان گفت بین ویجت ها از جهت های بالا، پایین، راست و چپ فاصله ایجاد میکند و به هر اندازه که نیاز باشد، میتوان سایز های مورد نظر خود را به آن اختصاص داد.

 

در این بخش یک مثال را بطور عملی اجرا خواهیم نمود تا بطور کامل روش استفاده از RelativeLayout را بیاموزید.

ابتدا یک پروژه جدید اندروید را ایجاد کنید.

بر روی پوشه res/layout راست کلیک کنید و سپس گزینه Android xml file را انتخاب کنید و یک اسم برای Layout خود انتخاب کنید.

 

و یا بصورت افقی :

 

<RelativeLayout 

android:layout_width="fill_parent"

android:layout_height="wrap_content">

 

<EditText android:layout_height="wrap_content" android:text="Email" />

 

<TextView android:layout_height="wrap_content" android:layout_below="@id/label" />

<Button android:layout_height="wrap_content" android:layout_below="@id/inputEmail"

android:layout_alignParentLeft="true" android:layout_marginRight="10px"

android:text="Login" />

 

<Button android:layout_toRightOf="@id/btnLogin"

android:layout_alignTop="@id/btnLogin" android:text="Cancel" />

 

<Button android:layout_alignParentBottom="true" android:text="Register new Account"

android:layout_centerHorizontal="true"/>

 

 

خروجی

ارتباط layout با اکتیویتی:

setContentView(R.layout.relative_layout);

با این دستور براحتی تعیین میکنید، هنگامی که این Activity اجرا شود، کدام Layout ظاهر شود.

در ادامه همراه شاپ دروید باشید

این آموزش از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

 

در این آموزش با مفاهیم Layout در اندروید و RelativeLayout بطور کامل آشنا خواهید شد و قادر خواهید بود رابط های گرافیکی مختلفی را پیاده سازی نمایید.

از جمله آیتم های موجود میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

مفهوم RelativeLayout در اندروید

انواع Layout های موجود در اندروید برای پیاده سازی رابط های کاربری

استفاده از خصوصیت های CenterVertical و CenterHorizontal در RelativeLayout

آشنایی و استفاده از Margin

آشنایی با id و طریقه تعریف کردن id ها

طراز بندی ویجت ها کنار هم

حل مشکل بهم ریختگی View ها در RelativeLayout

 

 

مشخصات ویدئو


عنوان:آشنایی با RelativeLayout در اندروید
مدرس:فرزاد سرسیفی
مدت:21 دقیقه
سطح:حرفه ای




بازخورد کاربر

Create an account or sign in to leave a review

You need to be a member in order to leave a review

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در انجمن ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !


ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید


ورود به حساب کاربری

هیچ نقدی برای نمایش وجود ندارد.

  • بیشترین دانلودها

    هفته

    1. رایگان

      توسط Omid Zakeri
         3   0

    ماه

    1. رایگان

      توسط Amir2115
         48   0
    2. رایگان

      توسط Omid Zakeri
         29   0
    3. رایگان

    4. 30٬000 ریال

    5. رایگان

      توسط Omid Zakeri
         5   0

    سال گذشته

    1. رایگان

      توسط Amir2115
         175   0
    2. رایگان

      توسط Omid Zakeri
         170   0
    3. رایگان

    4. 50٬000 ریال

      توسط Omid Zakeri
         0   85   0
    5. رایگان

    تمام زمان

    1. رایگان

      توسط Amir2115
         175   0
    2. رایگان

      توسط Omid Zakeri
         170   0
    3. رایگان

    4. 50٬000 ریال

      توسط Omid Zakeri
         0   85   0
    5. رایگان

  • مطالب مشابه

    • توسط Farzad Sarseifi
      دانلود کتاب Android Development with Kotlin

      امروزه روند توسعه نرم افزار اندروید بسیار گسترده شده است. در طول چند سال اخیر، ما شاهد چگونگی پیشرفت ابزارهای مختلفی هستیم تا زندگی ما را ساده‌تر کند. با این حال، یکی از عناصر اصلی فرآیند توسعه نرم افزار اندروید یعنی جاوا در طول این مدت تغییر زیادی نکرده است. پلتفرم اندروید خود را با نسخه‌های جدیدتر جاوا سازگار می‌کند، ولی برای استفاده از آن ها، ما باید مدت زمان بسیار زیادی را صبر کنیم تا دستگاه‌های جدید اندرویدی به فروش مناسب بازار دست یابند. همچنین، توسعه برنامه‌ها با جاوا چالش‌های خود را به همراه دارد، چرا که جاوا زبانی قدیمی با بسیاری از مشکلات طراحی است که به واسطه محدودیت‌های سازگاری با نسخه‌های قدیمی، نمی‌توانند به سادگی حل شوند.
      از سویی دیگر Kotlin، زبانی جدید ولی پایدار است که بر روی همه‌ی دستگاه‌های اندرویدی اجرا می‌شود و بسیاری از مشکلاتی که جاوا قادر به حل آن نبود را حل می‌کند. Kotlin زبان فوق العاده ای است که زندگی توسعه دهنده را بسیار راحت‌تر می‌کند و اجازه می‌دهد تا کد امن تر، بیان گر‌تر و خلاصه‌تر ایجاد شود.
      کتاب توسعه اندروید با Kotlin، راهنمایی عملی است که به شما کمک می‌کند تا با استفاده از زبان Kotlin، روند توسعه اندروید را بهبود داده و به آن سرعت بخشید. ما میان برها و پیشرفت‌های زیاد نسبت به جاوا و راه‌های جدیدی حل مسائل رایج را ارائه دادیم. در پایان این کتاب، شما با ویژگی‌ها و ابزار‌های Kotlin آشنا خواهید شد و شما قادر خواهید بود که برنامه ای اندرویدی را با کاملا با Kotlin توسعه دهید.
       
      What You Will Learn
      Run a Kotlin application and understand the integration with Android Studio
      Incorporate Kotlin into new/existing Android Java based project
      Learn about Kotlin type system to deal with null safety and immutability
      Define various types of classes and deal with properties
      Define collections and transform them in functional way
      Define extensions, new behaviours to existing libraries and Android framework classes
      Use generic type variance modifiers to define subtyping relationship between generic types
      Build a sample application
       Table of Contents
      1: BEGINNING YOUR KOTLIN ADVENTURE
      2: LAYING A FOUNDATION
      3: PLAYING WITH FUNCTIONS
      4: CLASSES AND OBJECTS
      5: FUNCTIONS AS FIRST-CLASS CITIZENS
      6: GENERICS ARE YOUR FRIENDS
      7: EXTENSION FUNCTIONS AND PROPERTIES
      8: DELEGATES
      9: MAKING YOUR MARVEL GALLERY APPLICATION
       
      دانلود
      Packt.Android.Development.with.Kotlin.epub
       
    • توسط Farzad Sarseifi

      Kotlin چیست؟
      Kotlin (کاتلین) یک زبان برنامه‌نویسی‌ست که با استفاده از آن میتوان برنامه نویسی اندروید را توسعه داد. نسخه های اخیر اندروید استودیو به طور رسمی از کاتلین پشتیبانی می‌کنن، مسئله‌ای که در Google IO 2017 اعلام شد.
      kotlin تبدیل به bytecode جاوا میشود پس بنابراین به خوبی java میتونه روی اندروید اجرا بشه و از این نظر تفاوتی وجود نخواهد داشت. و اینکه میشه توی یک پروژه اندروید همزمان از kotlin و java استفاده کرد، بنابراین حتی اگر خیلی کم با کاتلین آشنا هستید باز هم میتونید بخشی از پروژه‌هاتون رو با کاتلین انجام بدید.
      چرا Kotlin؟
      دلیل اول اینکه با کاتلین میتونیم کدهایی تمیزتر و خواناتر بنویسیم. میدونیم که زبان جاوا boiler code زیاد داره. boiler code به کدهایی میگیم که جز syntax زبان هستن ولی همیشه بدون دلیل تکرار میشن و میشد حذفشون کرد.
       
       
    • توسط masoudandroid
      سلام
      یه مشکلی دارم خیلی وقته گیرشم لطفا کسی اگر آشناست به این قضیه کمک کنه.
      زمانی که کد رنگ رو تو RelativeLayout مینوسم eror میده و یا یه پوشه از drawable میزارم
      اما Linear اینطور نیست و مشکلی نداره.
      یه عکس گذاشتم اونی که خط قرمز زیرش کشیده.....ممنون از شما

    • توسط Omid Zakeri
      این فریمورک مختص اندروید طراحی نشده ولی سبک بودن آن موجب شده‌است که بسیاری از برنامه نویسان از آن در برنامه‌های اندرویدی استفاده کنند. این فریم ورک جهت اتصالات JDBC وSpring و اندروید طراحی شده است.
       
       
      @DatabaseTable(tableName = "users") public class User { @DatabaseField(id = true) private String username; @DatabaseField private String password; public User() { // ORMLite needs a no-arg constructor } public User(String username, String password) { this.username = username; this.password = password; } // Implementing getter and setter methods public String getUserame() { return this.username; } public void setName(String username) { this.username = username; } public String getPassword() { return this.password; } public void setPassword(String password) { this.password = password; } }
    • توسط Omid Zakeri
      با آمدن ORM‌ها به دنیای برنامه نویسی، کار برنامه نویسی نسبت به قبل ساده‌تر و راحت‌تر شد. عدم استفاده کوئری‌های دستی، پشتیبانی از چند دیتابیس و از همه مهمتر و اصلی‌ترین هدف این ابزار "تنها درگیری با اشیا و مدل شیء گرایی" کار را پیش از پیش آسان‌تر نمود.
      در این بین به راحتی می‌توان چندین نمونه از این ORM‌ها را  نام برد مثل IBatis , Hibernate ,Nhibernate و EF که از معروفترین آن‌ها هستند.
      من در حال حاضر قصد شروع یک پروژه اندرویدی را دارم و دوست دارم بجای استفاده‌ی از Sqlitehelper، از یک ORM مناسب بهره ببرم که چند سوال برای من پیش می‌آید. آیا ORM ای برای آن تهیه شده است؟ اگر آری چندتا و کدامیک از آن‌ها بهتر هستند؟ شاید در اولین مورد کتابخانه‌ی Hibernate جاوا را نام ببرید؛ ولی توجه به این نکته ضروری است که ما در مورد پلتفرم موبایل و محدودیت‌های آن صحبت می‌کنیم. یک کتابخانه همانند Hibernate مطمئنا برای یک برنامه اندروید چه از نظر حجم نهایی برنامه و چه از نظر حجم بزرگش در اجرا، مشکل زا خواهد بود و وجود وابستگی‌های متعدد و دارا بودن بسیاری از قابلیت‌هایی که اصلا در بانک‌های اطلاعاتی موبایل قابل اجرا نیست، باعث می‌شود این فریمورک انتخاب خوبی برای یک برنامه اندروید نباشد.

      معیارهای انتخاب یک فریم ورک مناسب برای موبایل: 
      سبک بودن: مهمترین مورد سبک بودن آن است؛ چه از لحاظ اجرای برنامه و چه از لحاظ حجم نهایی برنامه سریع بودن: مطمئنا ORM‌های طراحی شده‌ی موجود، از سرعت خیلی بدی برخوردار نخواهند بود؛ اگر سر زبان هم افتاده باشند. ولی باز هم انتخاب سریع بودن یک ORM، مورد علاقه‌ی بسیاری از  ماهاست. یادگیری آسان و کانفیگ راحت تر. greenDAO-master.zip