رفتن به مطلب
انجمن اندروید ایران | آموزش برنامه نویسی اندروید و موبایل
  • android.png.1fab383bc8500cd93127cebc65b1dcab.png

پست های پیشنهاد شده

HTML5 چیست؟

HTML5 جدیدترین نسل از زبان hyper text market مورد استفاده در طراحی سایت بوده و مورد تایید کنسرسیوم شبکه جهانی اینترنت یا همان W3C می باشد. پیشنویس اولیه آن در سال 2008 ارائه شد ولی تا 2011 تغییرات خاصی در آن اعمال نشده بود. در سال 2011 HTML5 بصورت رسمی منتشر شد و از آن روز مورد استفاده برنامه نویسان قرار گرفت ولی در ابتدا مرورگرهای کمی این زبان جدید را پشتیبانی میکردند. امروزه تمام مرورگرهای اصلی مانند کروم، سافاری، فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر زبان کدنویسی HTML5 را پشتیبانی میکنند و امکان استفاده از تمام ظرفیت های آن فراهم شده است.

HTML5 در حال حاضر با CSS3 همراه بوده و هنوز درحال توسعه و پیشرفت است، W3C در نظر دارد سال 2014 نسخه نهایی و کامل آن را عرضه کند ولی با توجه به امکانات و توانایی هایی که هر روز به آن افزوده میشود به نظر میرسد که میتوان آینده دورتر و بهتری برای آن متصور شد.

تهیه و انتشار HTML5 با اهداف مشخصی صورت گرفت که مهمترین آنها عبارتند از:

  • امکانات جدید باید بر پایه HTML، CSS، DOM و javascript بوده و همخوانی لازم را داشته باشد.
  • نیاز به افزونه های خارجی و جانبی مانند فلش تا حد امکان کاهش یابد.
  • رفع مشکلات و ارورها در HTML5 از نسخه های پیشین راحت تر باشد.
  • استفاده از اسکریپت در کدنویسی این زبان با نشانه گذاری جایگزین شود.
  • HTML5 باید مستقل از دستگاه باشد و بر روی هر توع کامپیوتر و گجتی قابل استفاده باشد.
  • مراحل پیشرفت و بروزرسانی آن متن باز و در اختیار عموم باشد.

[align=center]580x408http://websima.com/wp-content/uploads/2013/06/%D9%84%D9%88%DA%AF%D9%88-HTML5.png[/img]ظاهر اصلی لوگوی HTML5[/align]

آنچه در مورد HTML5 باید بدانیم

به یاد داشته باشیم که HTML5 بر پایه نسخه قبلی یعنی همان HTML4.01 ساخته شده است و برای استفاده بهتر از آن میتوانید از اطلاعات قبلی خود نیز بهره ببرید زیرا با یک زبان کاملا جدید و متفاوت روبرو نیستید. تنها کافیست که تغییرات آن را نسبت به نسحه های قبلی بخوبی بشناسید و از امکانات جدیدی که به HTML5 افزوده شده نهایت استفاده را ببرید.

اگر تاکنون با زبان HTML اشنا نبوده اید و بعنوان یک تازه کار قصد اشنایی و یادگیری آن را دارید پیشنهاد میکنیم که از HTML4.01 شروع کنید و زمانیکه مهارت کافی را کسب کردید به سراغ HTML5 بروید. در غیر اینصورت باید دویدن را قبل از راه رفتن یاد بگیرید که به احتمال کاری دشوار و زمانبر خواهد بود.

اگر شما بعنوان یک طراح سایت و کدنویس حرفه ای کار میکنید و هنوز از نسخه 4 استفاده میکنید اشتباه بزرگی را مرتکب میشوید زیرا در حال حاضر HTML5 یک زبان کامل بشمار میرود و تمام مرورگرها آن را پشتیبانی میکنند، همچنین با توجه به تازه بودن آن زمان کافی برای تسلط و رقابت با دیگران را خواهید داشت ولی در آینده و پس از همه گیر شدن HTML5 ممکن است شما از رقبایتان عقب بمانید و زمان زیادی را برای جبران آن از دست بدهید.

آموزش HTML5 را ازکجا شروع کنیم؟

زبان HTML5 را نمیتوان در یک مقاله کوتاه آموزش داد، دو راه برای یادگیری آن وجود دارد یا باید یک کتاب مناسب پیدا کنید و یادگیری با مطالعه را شروع کنید یا دل را به دریا بزنید و کار با آن را در عمل بیاموزید. ما هر دوروش را به شما پیشنهاد میدهیم یادگیری HTML5 و CSS3 از اینترنتو اجرای دستورات مختلفی که پیدا میکنید سرعت یادگیری شما را افزایش میدهد و در کنار آن مطالعه یک منبع مناسب مفاهیم پایه را به شما می آموزد که در اینترنت کسی به آنها نمیپردازد.

اگر شما آشنایی کافی با نسخه 4 را داشته باشید در مدت دو تا 3 هفته و مطالعه یک کتاب مناسب میتوانید مهارت های جدید HTML5 را از روی کتاب یاد بگیرید و پس از آن با تمرین بیشتر و آزمون و خطا بر آن مسلط خواهید شد.

یکی از بهترین منابع آنلاین برای یادگیری HTML5 بخش آموزش طراحی سایت W3C است با عنوان : W3C HTML5 Introduction.

با توجه به گسترده تر شدن زمینه مقالات وبسیما در چند هفته اخیر و پوشش مطالب جدید در آن و همچنین با بررسی سوالات معمول بازدیدکنندگان سایت تصمیم گرفتیم تا مباحث عمومی و پایه را در این وبلاگ مطرح کرده و تا حد توان آموزش های اولیه را ارائه دهیم. در مقالات بعدی قصد داریم تا شما را با CSS3 و توانایی آن در کنار HTML5 آشنا کنیم.

منبع : طراحی سایت

لینک ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...