رفتن به مطلب
انجمن اندروید ایران | آموزش برنامه نویسی اندروید و موبایل
  • android.png.1fab383bc8500cd93127cebc65b1dcab.png

کسب رضایت مندی مشتریان در طراحی سایت


پست های پیشنهاد شده

[align=center]happy_client.jpg[/align]

بعضی مواقع، وظیفه یک طراح سایت فراتر از ایجاد و طراحی یک سایت زیبا و کارآمد خواهد بود. شما ممکن است مجبور باشید متناسب با موقعیتی که در آن قرار دارید و مشتریانی که با آن‌ها مواجه هستید،‌ وظایف مختلفی را عهده‌دار شوید.

آموزگاری، یکی از پررنگ‌ترین نقش‌هایی است که اغلب شما باید برعهده بگیرید. این مهم می‌تواند به سادگی توضیح دادن در مورد نحوه عملکرد وب سایت شما در جهت برآورده شدن نیازها و خواسته‌های مشتریان شما باشد. البته این بخش آموزش می‌تواند از تنوع زیادی برخوردار باشد.

 زمان‌هایی وجود دارد که مشتریان شما، مشتریانی آگاه به تکنولوژی نیستند. این درست در زمانی است که مشتریان شما سعی دارند در زمینه‌ای مشارکت داشته باشند که در حیطه تخصصی آن‌ها نیست، که همین مسأله ممکن است کار را برای آن‌ها دشوارتر کند. این حس ممکن است برای خیلی از ماها اتفاق افتاده باشد مانند زمانی‌که وسیله‌ای در خانه نیاز به تعمیر داشته باشد.

شما چگونه در چنین شرایطی، این راحتی را برای مشتریان خود فراهم می‌کنید؟ اینجاست که باید در نقش یک معلم و یا درمانگر وارد شوید.

گوش دهید و نقاط ضعف را شناسایی کنید

اولین قدم در ایجاد یک محیط راحت برای مشتریان آن است که با دقت به آن‌ها گوش کنید و سخنان آن‌ها را بشنوید. اگر آن‌ها وب سایتی دارند و احساس رضایت نسبت به آن ندارند در صدد آن باشید که دلیل آن را پیدا کنید.

می‌بایست فراتر از اصول اولیه طراحی سایت، قدم برداشته و پیش‌روید. شما ممکن است پی ببرید که مشکلاتی در زمینه به‌روز رسانی محتویات سایت و یا سیستم مدیریت محتوای سایت وجود دارد. شاید وب سایت شما به خودی خود، راحتی و انعطاف مورد نیاز مشتریان را نداشته‌باشد. این حتی می‌تواند بخاطر فقدان اعتماد و ضعف ارتباطی با طراح قبلی باشد.

جستجو کنید و پیدا کنید چه اتفاقاتی افتاده‌است و چه عواملی موجب بوجودآمدن چنین مشکلاتی شده‌اند.

این اطلاعات به شما کمک خواهند کرد تا نسبت به انتظارات مشتریان خود آگاه شوید و به نقاط ضعف موجود در کار خود پی‌ببرید. پس از آن شما می‌توانید طرحی را تنظیم کنید که شامل کلیه این نقطه نظرات باشد.

توضیح روند

این ممکن است خیلی دشوار باشد که توضیح دهیم ما چه‌کار می‌کنیم. ممکن است برای شما پیش آمده باشد که بخواهید در مورد اضافه شدن یک ویژگی فانتزی و یا مدرن به وب سایت، با شخصی که آگاهی کافی را در این حوزه ندارد، صحبت کنید. شما به خوبی می‌دانید در چه مورد صحبت می‌کنم! در این موارد ابتدا یک حالت سردرگمی بر چهره این افراد نقش می‌بندد، سپس لبخندی می‌زنند و می‌گویند"فوق‌العاده است." (حتی اگر آن‌ها کوچکترین ذهنیتی نسبت‌ به آنچه شما تلاش می‌کنید برای آن‌ها شرح دهید، نداشته‌باشند.)

بنابراین کلید موفقیت دراینجاست که شما به صورت کاملا مؤدبانه برای مشتریان خود در مورد چگونگی عملکرد سایت در راستای رسیدن مشتریان به اهداف خود توضیح دهید.

سعی کنید به این فکر کنید که اگر نقش‌ها برعکس می‌شد شما چه احساسی داشتید؟ اگر قرار بود مشتریان شما برای شما درمورد کسب و کار خود توضیح دهند شما چه توقعاتی از آن‌ها داشتید؟

یک طرح ساده از مراحل پیچیده در بیشتر موارد کفایت می‌کند. به مشتریان خود اجازه دهید بدانند که آن‌ها می‌‌توانند در هر موقعیتی سوالات خود را بپرسند. وجود یک خط ارتباطی آزاد، بخش مهمی از ایجاد اعتماد است.

با اعتماد به نفس و صادق باشید

صحبت کردن با اعتماد به نفس می‌تواند بسیار دشوار باشد. تنها به یاد داشته باشید که شما در زمینه کاری خود فردی متخصص هستید و نسبت به آنچه می‌گویید آگاهی لازم را دارید. اگر با آگاهی و اعتماد به نفس لازم صحبت کنید، صحبت‌های شما می‌تواند در راستای ایجاد احساس راحتی بیشتر برای مشتریان شما پیش‌ رود.

از طرفی دیگر، ما می‌دانیم که برخی از افراد (بغیر از شما) علی‌رغم عدم آگاهی نسبت به موضوعی، با اعتماد به نفس و مطمئن در مورد آن صحبت می‌کنند. این می‌تواند خیلی خوب باشد اما به شرط آن‌که شما آگاهی لازم را  نسبت به آن موضوع نداشته باشید.

اگر شما در مورد موضوعی آگاهی لازم را ندارید، به مشتریان خود این اطمینان را بدهید، بسیار خرسند خواهید بود که در مورد آن تحقیقات لازم را انجام داده و در اسرع وقت به اطلاع آن‌ها خواهید رسانید.

همچنین توصیه می‌شود درمورد جنبه‌های مثبت و منفی پروژه پیش‌روی خود صادق باشید. برای مثال به جای ‌این‌که همانند یک ربات بگویید: تمام مشکلات شما را حل خواهیم کرد، توضیح بدهید چه مشکلی پیش آمده و سعی کنید تا محدودیت‌های بوجود آمده را برطرف کنید. اغراق کردن، تنها موجب بوجود آمدن انتظارات غیر واقعی خواهد شد.

به طور کلی، صادق بودن موجب می‌شود تا مورد احترام بیشتری قرار بگیرید و این شانس را برای شما بوجود خواهد آورد که دیگر نگران سرپوش گذاشتن بر وعده‌های دروغین خود نباشید. این بسیار ساده‌تر خواهد بود.

فراتر از کسب و کار

رابطه بین شما و مشتری اغلب می‌تواند یک رابطه طولانی مدت باشد. با توجه به آن، گسترده شدن روابط فراتر از یک رابطه کاری، می‌تواند آسایش بیشتری را برای هر دو طرف فراهم کند.

بخشی از زمان خود را به صحبت در مورد موضوعات مورد علاقه طرفین اختصاص دهید. می‌توانید در مورد خانواده‌ها و یا حتی ورزش و امثال آن‌ها صحبت کنید.

واضح است که شما نمی‌خواهید روابط به سمت روابطی بسیار شخصی پیش‌رود. تنها سعی کنید به کمک این روابط بهترین قضاوت را داشته باشید.

یک مشتری راحت، یک مشتری خوشحال است

هیچ فرمول جادویی وجود ندارد که مشتریان شما با شما و یا پروژه‌ای که بر روی آن کار می‌کنید احساس راحتی کنند. بیشتر از هر چیزی، برخورد خوب با مردم و داشتن اندکی همدردی با آن‌ها می‌تواند نقش بسزایی در این مقوله داشته باشد. یک راه درست و واقعی را  پیدا کنید که مرتبط با اشخاص دیگر و در سطحی انسانی باشد.

در طول سالیان دراز، من با مشتریان زیادی برخورد داشته‌ام که از هر نظر باهم متفاوت بوده‌اند. از نظر بازه سنی، ذهنیت‌ها و غیره. بعضی از آ‌ن‌ها، با تکنولوژی آشنایی زیادی داشته‌اند و برخی دیگر نه چندان. من دریافته‌ام که این عوامل نمی‌توانند در نتیجه نهایی پروژه نقش اساسی داشته‌باشند. بعضی از سایت‌هایی که من احساس می‌کنم موفق بوده‌اند از جمله سایت‌هایی بوده‌اند که من توانسته بودم رابطه خوبی با مشتری برقرارکنم.

زمانی که رابطه‌ای خوب به‌همراه اعتماد متقابل وجود داشته باشد نتیجه ای فراتر از انتظار طرفین درگیر، بدست خواهدآمد.

درواقع کار ما شاید فراتر از طراحی وب سایت و کدزدن‌ها باشد. اگرچه طراحی سایت، یک خط بسیار فنی از کار است اما عواملی بیش از عوامل انسانی درگیر در این موضوع تأثیر خواهند داشت. این مهم نیست که مهارت‌های فنی ما چه میزان زیاد است بلکه  توانایی ما برای ایجاد ارتباط با مردم  موضوعی مهم محسوب می‌شود.

 

لینک ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 1 ماه بعد...

مطلب خوبی بود . به نظر من همکارانی که این اصول رو رعایت نمی کنند به خودشون ضربه می زنند ولی باعث دفع مشتریان خودشون میشن و دیگه نمی تونن مشتری جذب کنند

لینک ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...