رفتن به مطلب
انجمن اندروید ایران | آموزش برنامه نویسی اندروید و موبایل
  • android.png.1fab383bc8500cd93127cebc65b1dcab.png

رام چیست؟ کاستوم رام چیست؟ چه نیازی به کاستوم رام هست؟


پست های پیشنهاد شده

سیستم کلی گوشی شما Rom است.ویندوز 7 برای کامپیوتر شما یک رام است.( فقط یک تشبیه ساده) Rom قلب تپنده ی نرم افزاری دستگاه هست که شامل نرم افزارها و سیستم عامل مورد استفاده ی دستگاه بوده که با گذر زمان، روی آن تغییراتی در جهت بهبود و رفع نواقص انجام شده و برای استفاده کاربران منتشر می گردد.

یک Rom دارای بخش های داخلی مختلف زیر است:

  • Kernel کرنل ( boot.img )
  • سیستم اصلی ( system.img )
  • ریکاوری مود ( recovery.img )
  • کش ها ( cache.img ) 

تمامی فایل هایی که باید بر روی رام ریخته شوند، معمولا بصورت دسته بندی، تحت 1 یا 3 فایل تهیه میشوند، به این فایل ها که قرار است بر روی حافظه ی رام ریخته شوند، فایل رام گویند. که ترجیحا به این مجموعه از فایلها، رام گرفته میشود.

رام در واقع همون فریمور هست ، ما بوسیله رام جدید گوشی را آپدیت میکنیم و بروز میکنیم . این کار باعث میشه گوشی سریعتر بشه و باگ های قبلی آن برطرف بشه . ما 2 نوع رام داریم رام رسمی و رام غیر رسمی که به آنها رام های کوک شده یا کاستوم رام هم گفته میشه . برای رام های رسمی ما نیاز به روت کردن گوشی نداریم . شما میتونید این رام ها رو در سایت شرکت سازنده گوشی خود پیدا کنید . و اما رام های غیر رسمی یا کوک شده : این رام ها توسط افراد ماهر ساخته میشن و دارای اخرین تغییرات و آپدیت ها و توئیک ها هستند . به نظر من این رام ها از رام های اصلی بهتر هستند البته نه همشون ..... این یعنی اینکه ما باید دنبال رام های ساخته شده توسط سازنده های معروف باشیم . 

برای استفاده از رام های کوک شده گوشی شما باید روت شده باشه . 

مقدمه

چه چیزی در مورد custom ROM می دانید ؟ همیشه سوالاتی برای کاربران آندروید پیش می آید که custom ROM چیست؟ به چه دردی می خورد ؟! باهاش چه کار می کنن ؟ آیا امن هست ؟ واژه ROM در اصطلاح مخفف Read Only Memory یعنی ” حافظه فقط خواندنی “است ولی در واقع به معنای واقعی آن تصویر سفارشی سازی از سیستم عامل است که در منظقه رام گوشی خود نصب می کنید .

رام های سفارشی یا همان Custom ROMs

stock ROM همان ورژن از سیستم عامل تلفن شما هست که در واقع موقعی که آن را خریداری کرده اید روی آن نصب شده است . custom ROM یک نســخه کاملا مستقل از سیستم عامل است که شامل هسته می شود (باعث اجرای هرچیزی می شود) از جمله نرم افزارها ، سرویس ها و … ، و هر چیزی که موبایل یا وسیله مورد نظر توانایی اجرای آن را داشته باشد و در کل بستگی به کسی که رام را برای چه هدفی سفارش سازی یا همان customized کرده است .

اینجا سوال پیش می آید که بخش سفارش سازی یا همان “customized” چیست ؟ از آنجا که آندروید منبع باز است ، توسعه دهنده آزاد است که رام اصلی stock ROM را بدست بگیرد و آن را تغییر دهد ، بهینه سازی کند ، هرچیزی می تواند اضافه کند و در کل تقریبا هر تغییری که به تخیلش و توانایی هایش اجازه می دهد می تواند در آن تغییرات ایجاد کند .

چرا شما به Custom ROMs نیاز دارید ؟

آپدیت های متعدد 

استفاده از custom ROM که نتیجه آن با آپدیت های متعددی که برای آن عرضه می شود بسیار از باگ ها و مشکلات رام را رفع می کند و زود به زود ویژگـــی های جدیدی به گوشی شما اضافه می گردد ، به خاطر این که یک سازنده پشت رام است و می تواند مستقل عمل کند و هیچ نوار قرمزی از سوی شرکتی برای توسعه دهنده تعیین نشده است .

توسعـــه دهنده رام معمولا به دستاوردهای جامعه وفادار است با استفاده ار عرضه بتا تست و همچنین عرضه بازخوردهای آن و حتی رفع باگها و خطاهای آن ، این زیبایی منبع باز بودن را نشان می دهد.

چیزی که باید ذکر کنم رام ها معمولا رایگان هستند و توسط کمک های مالی اختیاری پشتیبانی می شوند و نیاز به پرداخت هزینه وجود ندارد .

در نهایت اغلب custom ROMها به روزترین آپدیت ها ازشان وجود دارد بدون آن که چیزی را دوباره پاک و نصب کنید. 

آیا بازهم Open sorceرا دوست ندارید؟

عملکرد بهتر و بهره وری بیشتر

custom ROM ها معمولا سریعتر و کارآمدتر هستند و هچنین از حافظه کمتری استفاده می کنند زیرا:

توسعه دهنده ها معمولا موارد اضافی و بی فایده را خارج می سازند از جمله : مانند حامل های برنامه های نصب شده و..

توسعه دهندگان kernel یا همان هسته را بهینه سازی می کنند برای مثال کرنل undervolted می تواند عمر بسیار بیشتر از باطری را نسبت به نسخه Stock سیستم عامل داشته باشد . 

ارتقاع به نسخه بهتر و بعد از نسخه آندروید گوشی تان

شما قادر خواهید بود نسخه از سیستم عاملــی که هنوز برای گوشی تان عرضه نشده است یا هرگز برای آن عرضه نخواهد شد را نصب کنید ، این امر به دو حالت ممکن است :

رام های لیک شده (لو رفته) به صورت آنلاین ، توسعه دهندگان با استفاده از آن می توانند آپدیت ها را زودتر از عرضه رسمی ریلیز کنند ، درست مثل آپدیت Android 2.1 که قرار بود برای Hero عرضه شود که این اتفاق افتاد و چند هفته قبل از عرضه رسمی آن در دسترس بود و ۲٫۱ روی گوشی های خود نصب و اجرا کنند.

همچنین موارد وجود دارد که آپدیتی ورژن آندروید برای آن وسیله هیچ وقت عرضه نشده ولی سازنده با عرضه یک ROM توانسته آن ورژن آندروید را روی آن گوشی قابل دسترس کند ، برای مثال کاربران G1 و MyTouch 3G هیچ وقت نتوانستند به عرضه رسمی آندروید ۲٫۱ دست پیدا کنند ولی Cyanogen ، یکی از قابل احترام ترین توسعه دهندگان آندروید ، توانست یک رام سفارشی ایجاد کند که آندروید ۲٫۱ را روی این گوشـــی ها اجرا کند .چه روز شادی برای دارندگان MT3G و G1 بود !

قابلیت نصب اپلیکشن ها در کارت SD

امروزه بیشتر custom ROM هایی که عرضــه می شوند قابلیت نصب نرم افزار و بازی را در SD Card به همراه دارند . که به آن Apps2SD یا A2SD می گویند. اگر شما از کمبود فضای داخلی رنج می برید این قابلیت می تواند برای شما بسیار ارزشمند باشد. 

رام با روت فرق دارد ، لطفا اشتباه نگیرید !

custom ROM و روت کردن را با هم اشتباه نگیرید این دو مقوله کاملا جدا از هم هستند. لازم به ذکر است برای ریختن رام نیاز به روت کردن گوشی خود دارید. 

جنبه ها منفی رام های سفارشی Custom ROMs

البته هر چیزی علاوه بر جنبه های مثبتی فراوانی دارد نکات منفی نیز به همراه دارد که باید ذکر شود ، همچنین برای استفاده از رام های سفارشی باید احتیاط لازم را به خرج دهید و آگاه باشید احتمال آن است خطراتی به همراه داشــته باشند.

ممکن است اشتباهی رخ دهد !

اول از همه ممکن است اشتباهی در فرایند فلش رخ دهد . ( فرایندی که باعث نصب رام می شود. ) و تلفن شما را ترک کند و حالت بریک برای تلفن شما به وجود بیاید که امروزه این اتفاق کم پیش می آید به خصوص این که حالا بیشتر مواقع می توانید گوشی خود را به حالت اولیه بازگردانید و روند نرمال گذشته خود را دنبال کند. برای حل این مشکل رام هایی استفاده کنید که تعدادی کاربران بیشتری از آن استفاده کرده اند و بازخورد مثبتی داشته باشد.

مشکل های پنهان

custom ROM ممکن است دارای باگ باشند .

با این حال ، اگر مشکل و باگی در رام پیدا کردید ، در واقع شما راه برای گزارش آن در پیش رو دارید: این که به انجمن رام مربوطه رفته و گزارش لازم را به آنها بدهید احتمال زیاد پاسخ خود را خواهید گرفت و این باگ شناخته شده باشد. همچنین راه های دیگر وجود دارد وجود باگ و خطا کاملا طبیعی است .

گارانتی تلفن همراه شما ساقط می شود !

این امکان وجود دارد که با عمل custom rooting گارانتی از بین برود زیرا که قانون گارانتی شکسته می شود. در بیشتر مواقع هم نصب رام سفارشی خیلی سنگینتر و مهمنتر از از بین رفتن گارانتی شما هست اما بهتر است با ارائه دهنده گوشی خودتان صحبت کنید بدلیل این که بعضی از پوشش دهنده ها نصب بعضی از رامها خلاف نبینند در هر صورت شرط احتیاط لازم است .

پاک پاک !

به منظور نصب یک رام سفارشی ، شما نیاز به انجام عملیات Clean wipe دارید.

به این معنی که شما همه اطلاعات خود را از دست خواهید داد و بدین منظور می بایست قبل از عملیات ، اول از اطلاعات خودتان پشتیبانی (بکآپ) بگیرید.

نتیجه و حرف پایانی

در کل نصب رام سفارشی بر روی گوشیتان بسیار خوب و پسندیده است به شرط این که از رامهای مناسب و قابل اطمینان و کارآمد بر روی گوشیتان نصب کنید و احتیاط لازم را در نصب رام به خرج دهید.

لینک ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 5 هفته بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...