رفتن به مطلب
انجمن اندروید ایران | آموزش برنامه نویسی اندروید و موبایل
  • android.png.1fab383bc8500cd93127cebc65b1dcab.png

پست های پیشنهاد شده

[align=center]GIMP.png[/align]

GIMP یک ویرایشگر تصویر مناسب برای تمامی سیستم‌عامل‌ها از جمله لینوکس، ویندوز و مک موجود می‌باشد. GIMP یک نرم‌افزار رایگان و منبع باز است. به اینصورت که شما قادر خواهید بود کد‌های منبع را به دلخواه خود تغییر دهید و سپس تغییرات خود را  اعمال کنید.

اگر شما یک گرافیست، عکاس، طراح سایت، محقق و یا دانشمند هستید، GIMP با ابزار پیشرفته خود به شما در راستای فعالیت‌هایتان کمک زیادی خواهد کرد. درواقع GIMP با کمک پلاگین‌ها و گزینه‌های سفارشی‌سازی خود، بهره‌وری شما را افزایش می‌هد.

در GIMP کلیه ابزار مورد نیاز برای دستکاری و ویرایش تصاویر با کیفیت بالا گردهم آورده‌شده‌اند. این نرم افزر قدرت و انعطاف‌پذیری کافی را برای تبدیل تصاویر به آثار منحصربفرد واقعی دارا می‌باشد. در واقع GIMP برای ایجاد آیکون‌ها، عناصر طراحی گرافیکی، می‌تواند مورد استفاده کاربران خود قرار گیرد.

GIMP یک نرم‌افزار ویرایشگر تصویر بسیار قدرتمند است. اگر شما زمان کافی برای یادگیری پیشرفته این نرم‌افزار را ندارید،  اصلا نگران نباشید.GIMP می‌تواند نرم‌افزاری مفید و کاربردی برای تغییرات سریع تصاویر شما نیز باشد.

در ادامه امیدواریم مثال‌هایی که آورده می‌شوند بتوانند مشکلات شما را در انجام تغییرات سریع و کوچک برطرف کنند.

برای تغییرات سریع، آموزش چهار مورد زیر را انتخاب کرده‌ایم:

- تغییر اندازه و مقیاس تصاویر

- تغییر اندازه (حجم فایل) JPEG

- برش تصویر

- چرخش یک تصویر

برای اینکه بتوانید تمامی موارد بالا را دنبال کنید ابتدا لازم است تصویر خود را در محیط GIMP باز کنید.

[align=center]File → Open[/align]

تغییر اندازه و مقیاس تصاویر

در اغلب موارد شما با این مشکل مواجه خواهید شد که اندزه و مقیاس تصویر موجود بسیار بزرگتر از مقیاس و اندازه‌ی تصویر مورد نیاز شماست. ( همانند زمان قرار دادن تصویر در صفحه وب، ارسال آنلاین آن، قرار دادن آن در ایمیل) در این مواقع است که شما نیاز پیدا می‌کنید تا اندازه عکس را کاهش دهید تا مناسب کاربرد شما شود.

‌‌GIMP انجام این‌ کار را برای شما بسیار ساده کرده‌است. وقتی شما برای اولین‌بار تصویر را در محیط GIMP باز می‌کنید، تصویر به اندازه بوم یا همان صفحه کار شما در GIMP بزرگ خواهد شد.

نکته قابل توجه در این مثال آن است که در بالای پنجره پیش‌فرض GIMP برخی از اطلاعات مربوط به تصویر برای شما نمایش داده خواهد شد.

[align=center]1.png[/align]

توجه داشته‌باشید که اطلاعات بالای این پنجره، ابعاد پیکسلی فعلی تصویر شما هستند. در این مثال ابعاد پیکسلی تصویر شما 1225*1280 می‌باشند.جهت تغییر سایز تصویر ما تنها نیاز داریم بخش Scale Image را فراخوانی کنیم.

[align=center]Image → Scale Image[/align]

پس از این مرحله‌، بخش Scale Image برای شما باز خواهد شد.

[align=center]2.png[/align]

در این بخش مکان‌هایی وجود دارند که شما می‌توانید مقادیر جدید عرض و ارتفاع مورد نظر خود را تایپ کنید. اگر شما ابعاد جدید تصویر خود را می‌دانید، مکان‌های مناسب هریک را پر کنید. شما می‌بایست به علامت زنجیر کوچکی که در سمت راست جعبه مقادیر عرض و ارتفاع وجود دارند توجه کنید.

این نماد بیانگر آن است که هریک از دو مقدار عرض و ارتفاع با توجه به مقادیر دیگری تغییر خواهد کرد. به این معنی که با تغییر مقدار یکی از آن‌ها، مقدار دیگری نیز برای حفظ تناسب ابعاد تصویر تغییر خواهد کرد.( بدون هیچ فشرده‌سازی و یا کشش در تصویر)

برای مثال اگر شما می‌دانید که عرض موردنظر تصویرشما 600px است شما می‌توانید این مقدار را در فیلد مربوط به عرض تصویر وارد نمایید. خواهید دید که مقدار ارتفاع تصویر نیز به طور اتوماتیک جهت حفظ نسبت ابعاد تصویر تغییر خواهد کرد.

[align=center]3.png[/align]

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، با تغییر مقدار عرض تصویر به 600px ارتفاع نیز به طور اتوماتیک به مقدار 627px تغییر کرده‌است.

پس از آن در قسمت Quality → Interpolation از پنجره پیش‌رو که دارای مقدار پیش فرض cubic است بهتر است برای حفظ بهترین کیفیت گزینه Sinc (Lanczos3) را انتخاب نمایید.

اگر شما می‌خواهید مقادیر تصویر خود را براساس واحد دیگری غیر از پیکسل مشخص کنید شما می‌توانید با کلیک بر روی کلمه px از منویی که در اختیار شما قرار می‌گیرد واحد موردنظر خود را انتخاب کنید.

[align=center]4.png[/align]

این قابلیت بیشتر برای این مفید خواهد بود که شما بخواهید اندازه تصویر جدید را برحسب درصدی از تصویر قدیمی‌ تنظیم کنید. برای مثال کافی است این فیلد را به مقدار Percent(درصد) تغییر داده و عدد ۵۰ را تایپ کنید. با اینکار اندازه تصویر را به میزان نصف تغییر می‌دهید.

حالا وقت آن است که از تصویر جدید خود خروجی بگیرید:

[align=center]File → Export[/align]

جهت خروجی یک فایل جدید است و

[align=center]File → Overwrite {FILENAME}[/align]

جهت بازنویسی بر روی فایل قدیمی.

لینک ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 1 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...