رفتن به مطلب
انجمن اندروید ایران | آموزش برنامه نویسی اندروید و موبایل
  • android.png.1fab383bc8500cd93127cebc65b1dcab.png

تگ canonical چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟


پست های پیشنهاد شده

یکی از اصولی که متاسفانه خیلی از وبمستران و یا حتی سئوکارها در بهینه سازی سایت استفاده نمی کنند یا به اشتباه استفاده می کنند به کار بردن صحیح تگ کنونیکال است اما برای این که بدانید این تگ چیست و چگونه باید به صورت صحیح آن را به کار برد تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

شاید برای شما پیش آمده باشد که بعضی از مطالب سایتتان محتوای تکراری داشته باشد و شما نمی توانید یا بهتر است بگویم نمی خواهید آنها را از سایت حذف کنید پس قطعا توسط الگوریتم پاندا جریمه می شوید و این مشکل بیشتر برای سایت های فروشگاهی به وجود می آید. اما چاره کار کجاست؟

 

تگ کنونیکال (canonical) چیست؟

گوگل در سال 2009 رسما اعلام کرد که تگ کنونیکال را در سایت ها مورد توجه قرار خواهد داد و هدف از این کار جلوگیری از ایندکس صفحاتی است که دارای محتوای تکراری هستند. به عنوان مثال درون یک وبسایت فروشگاهی گزینه ی فیلتری وجود دارد که با انتخاب آن می توان رنگ یا قالب و یا حتی چیدمان صفحه را عوض کرد و با انجام این کار آدرس آن صفحه از سایت هم تغییر می کند در صورتی که محتوا تغییر نکرده است اما گوگل هر دو این صفحات را با آدرس های مجزا ولی محتوای یکسان در نظر می گیرد و نسخه ی اصلی مد نظر خود را ایندکس می کند و بقیه صفحات کپی را ایندکس نمی کند و نتیجتا به علت محتوای تکراری توسط الگوریتم پاندا جریمه می شوید اما برای این که جریمه نشوید باید چه کار کنید؟ این جاست که دقیقا تگ کنونیکال به میان می آید. 

 

وجود این تگ در همه وبسایت ها و همچنین در تمام صفحات یک وبسایت الزامی است.

 

اگر یک صفحه یا محتوا در سایت شما از طریق چندین آدرس در دسترس باشد گوگل سعی می کند صفحه ای که از همه کامل تر و ارزشمندتر است را به عنوان نسخه اصلی انتخاب کند و این یعنی که در جستجوی کاربران شانس بیشتری برای نمایش به کاربر را خواهد داشت و مابقی صفحات را به عنوان نسخه ی کپی در نظر می گیرد. در واقع گوگل صفحه ی اصلی مد نظر ما را تشخیص نمی دهد و ما به عنوان وبمستر باید صفحه اصلی مد نظر خود را به گوگل معرفی کنیم.

 

ساختار تگ کنونیکال چگونه است؟

تگ کنونیکال هم مانند بقیه تگ های لینک است و درون تگ head قرار می گیرد.

<link rel="canonical" href="http://example.com" />

 

گوگل چگونه آدرس اصلی را انتخاب می کند؟

گوگل برای شناسایی آدرس اصلی به چند فاکتور مختلف توجه می کند:

  • https به http مقدم است : به این معنی که اگر گوگل دو صفحه از سایت با محتوای یکسان اما آدرس های مجزا که یکی از آنها دارای https و دیگری بدون https باشد را پیدا کند صفحه دارای https شانس بالاتری برای انتخاب دارد.
  • انتخاب گزینه ی proffered Domain در گوگل وبمستر : اگر شما درون گوگل وبمستر، سایت خود را روی حالت بدون www قرار دادید گوگل در صورت مشاهده محتوای تکراری با آدرس مجزا حالت بدون www را انتخاب می کند طبیعتا مشخص است که اگر شما گزینه ی با www را انتخاب کرده باشید آدرس با www در اولویت است.
  • کیفیت محتوای موجود در صفحه : کیفیت صفحه یکی دیگر از عواملی است که گوگل در صورت مشاهده آدرس های مجزا اما محتوای یکسان، صفحه ای که دارای محتوای با کیفیت است را انتخاب می کند.
  • حضور آدرس صفحه در نقشه سایت : اگر دو آدرس که محتوای یکسان دارند یکی از آن صفحات درون نقشه سایت حضور داشته باشد اولویت بالاتری برای انتخاب نسبت سایر آدرس ها دارد.
  • استفاده از تگ کنونیکال درون صفحه ی مد نظر : مهمترین گزینه ای که گوگل برای انتخاب از بین محتوای یکسان با چندین آدرس به آن اهمیت می دهد استفاده از این تگ درون صفحه ای که می خواهیم انتخاب و ایندکس شود است.

 

چه زمانی آدرس تکراری برای یک صفحه ایجاد می شود؟

1- زمانیکه یک صفحه دارای آدرس های مجزا برای پلتفرم های مختلف است.

http://example.com/index.html

http://m.example.com.com/index.html

 

2- آدرس ها به صورت داینامیک و بر اساس جستجو یا فیلتر در سایت ایجاد می شود.

http://example.com/news

http://example.com/news?category=cars&color=blue

 

3- صفحه از مسیرهای مختلف و بر اساس دسته بندی در دسترس است.

http://example.com/cars/samand

http://example.com/iran-khodro/samand

 

4- صفحه با آدرس https یا همراه با www نیز در دسترس است.

https://example.com/cars/samand

http://example.com/cars/samand

http://www.example.com/cars/samand

 

5- محتوای شما عینا در صفحه یا سایت دیگری منتشر شده است.

http://example.com/index.html

http://blog.example.com/index.html

 

6-صفحه از سایتهای دیگر یا کمپین های تبلیغاتی لینک سازی شده است.

http://example.com

http://example.com/?utm_source=**&utm_medium

 

 

چرا باید از تگ کنونیکال استفاده کنیم؟

  • آدرسی که در نتایج گوگل به کاربر نمایش داده می شود را کنترل می کنیم.
  • ارزش و اعتبار لینک های ارجاع شده به آدرس های جانبی همگی به آدرس اصلی منتقل می شود.
  • آمار بازدید در search console و google analytics را تنها برای آدرس اصلی بررسی می کنیم.
  • زمان و منابع ربات های گوگل صرف بازبینی صفحات کم ارزش نشده و سرعت ایندکس افزایش می یابد.

 

آیا گوگل آدرس های جانبی را ایندکس می کند؟

اگر محتوای آدرس های جانبی با آدرس اصلی یکسان باشد ایندکس نخواهد شد. اما اگر صفحات جانبی محتوایی متفاوت و ارزشمند داشته باشند (مانند صفحه بندی وبلاگ، نظرات) توسط گوگل ایندکس خواهند شد و هیچ پیغام خطایی از طرف گوگل دریافت نمی کنید و بر اساس جستجوی کاربر ممکن است آدرس های جانبی که ایندکس شده اند در اولویت بالاتری نسبت به آدرس اصلی قرار بگیرند و به کاربر نمایش داده شوند.

 

استراتژی های استفاده از تگ کنونیکال

  • تگ کنونیکال را از آدرس اصلی به سمت خودش ارجاع دهید.
  • تگ کنونیکال را از صفحات تکراری به آدرس اصلی ارجاع دهید.
  • تگ کنونیکال را برای همه صفحات سایت به کار ببرید.
  • حتما به صفحه ی اصلی سایت تگ کنونیکال را اضافه کنید و به خودش ارجاع دهید تا چندین صفحه ی اصلی سایت نداشته باشید.
  • از استفاده کردن تگ های کنونیکال به صورت تو در تو خودداری کنید. به عنوان مثال صفحه ی 1 به 2 اشاره کند و صفحه ی 2 به 3

 

تگ کنونیکال یا ریدایرکت 301؟

استفاده از هر کدام از این تکنیک ها بسته به شرایط متفاوت است اما نکته ای باید در استفاده از تگ کنونیکال نظر بگیرید این است که هنگامی که صفحه 1 را به صفحه 2 ارجاع می دهید موتورهای جستجو صفحه 2 را به عنوان صفحه اصلی در نظر می گیرند اما تغییر آدرس در آدرس بار اتفاق نمی افتد و کاربران همچنان صفحه 1 را مشاهده می کنند و اصلا متوجه این موضوع نمی شوند. ولی هنگامی که صفحه 1 را به صفحه 2 ریدایرکت 301 می کنید نه تنها موتورهای جستجو بلکه کاربران هم متوجه تغییر آدرس و منتقل شدن به صفحه دیگری می شوند.

 

نتیجه

در حال حاضر با پیشرفت الگوریتم های گوگل و پا به عرصه گذاشتن الگوریتم گوگل پاندا یکی از دلایلی که باعث جریمه شدن وبسایت ها توسط این الگوریتم می شود استفاده از محتوای تکراری است و خیلی مواقع این موضوع زمانی رخ می دهد که مدیر وبسایت اصلا متوجه آن نمی شود و دلیل آن هم استفاده از سیستم های مدیریت محتوای پیچیده ای است که به صورت اختصاصی و البته به اشتباه نوشته شده اند که توانایی مدیریت آدرس ها و تگ کنونیکال را ندارند و این موضوع می تواند باعث ایجاد آدرس های متفاوت با محتوای یکسان شود که به خودی خود محتوای تکراری را ایجاد کرده اند که شدت می تواند به بهینه سازی سایت ضربه وارد کند و همین روند استفاده از تگ کنونیکال را برای جلوگیری از جریمه شدن توسط گوگل برای تمام صفحات سایت ضروری می کند.

لینک ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...