رفتن به مطلب
انجمن اندروید ایران | آموزش برنامه نویسی اندروید و موبایل
  • android.png.1fab383bc8500cd93127cebc65b1dcab.png

شما به عنوان یک طراح سایت کدام یک را انتخاب می کنید؟PHP یا ASP


پست های پیشنهاد شده

php-or-asp-intro.jpg

 

انتخاب درست زبان برنامه نویسی همواره مهمترین چالش برای برنامه نویسان است. جواب‌های گوناگون برنامه نویسان به این مساله توانسته این موضوع را به یکی از داغترین موضوعات دنیای برنامه نویسی تبدیل کند. انتخاب شما چیست؟ ASP.NET یا PHP ؟

پاسخ به این موضوع کاملا نسبی است و متناسب با پروژه‌های پیش روی شما می‌تواند متفاوت باشد. نباید فراموش کرد که دو زبان ASP.NET وPHP ابزار هایی بسیار قدرتمند برای مدیریت برنامه‌ تحت وب هستند از این رو بهتر است برای داشتن یک انتخاب درست میان آن‌ها، نسبت به آن‌ها آگاهی کافی داشته باشید.

در ادامه این مقاله ما به توصیف این دو زبان خواهیم پرداخت و به ویژگی های اصلی آن‌ها اشاره خواهیم داشت.

ASP.NET

یک تکنولوزی متن باز (open-source) سمت سرور است که قابلیت ساخت نرم افزار تحت وب را دارد. خوب است بدانید برخلاف PHP زبان ASP.NET به خودی خود یک زبان برنامه نویسی نیست، به عبارتی دیگر، بیشتر فریم ورک به حساب می‌آید. در واقع ASP.NET  یک تکنولوژی برنامه نویسی تحت وب با استفاده از دات نت است.

همانطور که می دانید فریم ورک ها کتابخانه هایی هستند که به منظور های مختلف ایجاد شده‌اند و مورد استفاده قرار می گیرند. از نکات قابل توجه ASP آن است که ASP.NET زاییده افکار شرکت مایکروسافت است، از این رو برای راه اندازی بر روی سیستم عامل ویندوز طراحی  و پیاده سازی شده‌است. 

 ویژگی های کلیدی ASP.NET:
فریم ورک تحت ویندوز
متن باز
امکان ساخت فرم تحت وب و همچنین امکان ایجاد API
کاربردی


PHP چیست؟


PHP یک زبان برنامه نویسی  پرطرفدار متن باز با کاربردهای فراوان در راستای توسعه وب است. این زبان همانند ASP.NET یک زبان سمت سرور بوده و به شما امکان ایجاد نرم افزارهای داینامیک تحت وب را می دهد، مانند ایجاد صفحه ورود، انجمن ها و نظرسنجی ها. 

برای کارکردن با زبان PHP در قدم نخست نیاز به یک مفسر(Interpreter) دارید (مانند Apache که رایج ترین انتخاب ممکن است). PHP را می‌توان بر روی هر سروری که HTML را پشتیبانی کند، اجرا کنید. پایگاه داده‌ای که برای نرم افزارهای PHP استفاده می‌شود پایگاه داده رایگان MYSQL است. نام PHP و HTML همواره در طراحی نرم افزار تحت وب کنار هم می آیند از این رو برای شما بهتر است که تا حدی به زبان HTML نیز آشنایی داشته باشید.

 ویژگی های کلیدی PHP:

محبوبیت برای طراحان وب
امکان طراحی نرم افزار تحت وب
امکان جایگذاری در HTML
متن باز
عدم نیاز به IDE خاص جهت توسعه نرم افزار
زبان سروری و امکان اجرا بر روی تمام پلتفرم‌ها
مقایسه ASP.NET و PHP:
اگر به یاد داشته باشید ابتدای مقاله اشاره کردم که PHP و ASP.NET دو ابزار  برای رسیدن به اهداف مشابه می‌باشند، اما سوال اصلی اینجاست:

تفاوت ASP.NET و PHP در چیست؟

در پاسخ به این سوال لازم است مجددا یادآوری کنم که ASP.NET و PHP به صورت هسته ای و ریشه‌ای متفاوت هستند .

ASP.NET فریم ورکی است که به صورت عمده از C# استفاده می کند(اگرچه که همه جایگزین ها را نیز پشتیبانی می کند) اما PHP یک زبان برنامه نویسی مستقل است. در نتیجه به لحاظ منطقی، از نظر کارآیی نمی‌توان این دو را با یکدیگر مقایسه کرد. در واقع مقایسه درست در این میان، مقایسه کارآیی PHP و C# خواهد بود.

اگر می خواستیم یکی از این دو زبان را انتخاب کنیم، ممکن بود در بحث کارایی، C# به PHP برتری هایی داشته باشد اما خوشبختانه سخت افزار های روز دنیا به گونه ای ساخته شده اند که دیگر برای کارایی ذاتی بیشتر زبان ها، محدودیتی ایجاد نخواهند کرد. به عبارت دیگر زمانی که بحث کارکرد باشد تنها انتخاب شما در نحوه کد زدن نرم افزارتان تعیین کننده خواهد بود.

ممکن است تا اینجا شما فکر کرده باشید که این اطلاعات برای انتخاب میان این دو زبان کمکی نکرده‌است، حق با شماست. واقعیت آن است که این انتخاب به ابزار و امکانات انتخابی شما وابسته خواهد بود برای مثال نوع سیستم عامل شما.

 جمع بندی:

انتخاب زبان مناسب برنامه نویسی هرگز کار ساده ای نیست. همانطور که گفته شد PHP و ASP.NET هر دو دارای قدرت فوق العاده‌ و انتخاب هایی عالی برای بیشتر پروژه های توسعه وب هستند. وقتی می خواهیم یکی از این ابزار را انتخاب کنیم دیگر فقط سلیقه شخصی شما نقش کلیدی را بازی خواهد کرد. اگر دنبال آسان ترین انتخاب هستید احتمالا PHP بهترین انتخاب شماست، گرچه که ASP.NET به همان اندازه قوی است و شما نباید آن را از آپشن های خود به طور کلی حذف کنید.

منبع: طراحی سایت ستروکیت

لینک ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...