رفتن به مطلب
انجمن اندروید ایران | آموزش برنامه نویسی اندروید و موبایل
  • android.png.1fab383bc8500cd93127cebc65b1dcab.png

۲ روش ایده‌آل جذب سرمایه برای استارت‌اپ‌ها


پست های پیشنهاد شده

این روزها استارت‌اپ‌ها به تمام بازارها سرک می‌کشند و افراد کارآفرین در تمام صنایع فعالیت‌های نوینی را آغاز می‌کنند. اما چالش اصلی آغاز فعالیت و ادامه‌ی مسیرشان جذب سرمایه برای استارت‌اپ‌ها است. در حقیقت استارت‌اپ‌ها همواره دغدغه‌ی جذب سرمایه‌ی اولیه و یا جذب سرمایه برای استارت‌اپ‌ها به منظور توسعه‌‌ی فعالیت‌شان را داشته‌اند. بنابراین آشنایی با روش‌های جذب سرمایه برای استارت‌اپ‌ها بسیار اهمیت خواهد داشت. اگر شما هم قصد آغاز فعالیت نوین اقتصادی در قالب یک استارت‌اپ را دارید، با مطالعه‌ی این مقاله با دو روش ایده‌آل جذب سرمایه آشنا خواهید شد.

یک‌ پیش‌شرط مهم جذب سرمایه برای استارت‌‌‌‌‌اپ‌ها

اولین توصیه‌ی ما این است که پیش از ورود به فرآیند جذب سرمایه برای استارت‌اپ‌ یک پیش‌شرط حیاتی را در نظر بگیرند. این پیش‌شرط در واقع در خلوتی صادقانه، منطقی و دور از هیجان به دست می‌آید؛ شما باید یقین داشته باشید که ایده‌ی کسب و کاری که قرار است به سرمایه‌گذار پیشنهاد بدهید، به واقع ایده‌ای ارزشمند است که می‌تواند آینده‌ی رو به رشدی داشته باشد.

بنابراین باید از هیجان‌زدگی در این زمینه پرهیز کنید و فرصت‌های جذب سرمایه و اعتبار خودتان نزد سرمایه‌گذار را با ارائه‌ی ایده‌های خام از دست ندهید. برای این منظور ایده‌ی کسب و کارتان را به طور دقیق و موشکافانه‌ای بررسی کنید و پتانسیل‌های آن‌را با توجه به بازار هدف بسنجید. اگر تحقیق کافی و دقیقی انجام بدهید و از هیجان‌زده شدن فاصله بگیرید یقیناً به پختگی لازم برای ارائه‌ی ایده‌های و جذب سرمایه برای استارت‌اپ‌های خود خواهید رسید.

یک پکیج کامل به سرمایه‌گذار ارائه کنید

اگر ایده‌‌ای بسیار درخشان برای شروع کسب و کاری پر سود را به شکلی غیرحرفه‌ای و در قالب پکیجی خام و ناقص به سرمایه‌گذار ارائه کنید، ممکن است فرصت جذب سرمایه را از دست بدهید. بنابراین شما باید برای جذب سرمایه‌ی اولیه، یک پکیج کامل شامل: مبلغ تمام سرمایه‌ی مورد نیاز، پتانسیل‌های ایده و سود و ریسک‌های احتمالی را پیش روی سرمایه‌گذار قرار بدهید.

در حقیقت شما نیاز به یک نقشه‌ی راه شفاف دارید که مسیر موفقیت ایده‌تان را به‌شکل واضحی برای سرمایه‌گذار تشریح کند. همچنین سرمایه‌گذار برتر باید در همان جلسه‌ی ابتدایی خیالش آسوده شود که ایده‌ی شما مجوزهای قانونی را برای آغاز فعالیت کسب خواهد کرد. این‌ نکته را به یاد داشته باشید که هر چه‌قدر ایده‌ی شما در قالبی حرفه‌ای و کامل‌تر به سرمایه‌گذار ارائه شود، احتمال موفقیت در جذب سرمایه نیز بالاتر خواهد رفت.

جذب سرمایه از طریق سرمایه‌گذاران جمعی

شماره یک: جذب سرمایه از طریق سرمایه‌گذاران جمعی

راهکارهای متنوعی برای جذب سرمایه برای استارت‌اپ‌ها وجود دارد. اولین پیشنهاد همواره استفاده از سرمایه‌ی شخصی است و یا بهرمندی از وام‌ها و کمک‌های دولتی، اما ما در این‌جا قصد داریم روش‌های دیگری را پیش‌نهاد کنیم که شاید راهکارهای بهتری با هدف جذب سرمایه برای استارت‌اپ‌ها به‌شمار می‌روند. در گام نخست به روش سرمایه‌گذاری جمعی اشاره می‌کنیم. این نوع سرمایه‌گذاری روشی متدوال و موفق برای معرفی محصولات و برند تازه‌تاسیس به مخاطبان‌ هدف خواهد بود.

در واقع استفاده از چنین روشی سبب می‌شود شما به عنوان صاحب ایده‌ی کسب و کار، پیش از نیاز به اقدام برای جذب سرمایه، مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کنید. روش سرمایه‌گذاری جمعی، می‌تواند سرمایه‌ی کلانی برای شما گرد آورد و این پتانسیل را دارد که بیش از سرمایه‌ی مورد نیاز اولیه نیز سرمایه برای شما جذب کند.

اما کراود فاندینگ یا تامین مالی جمعی چیست و چه سازکاری دارد؟

کراود فاندینگ یک روش‌ جذب سرمایه برای استارت‌اپ‌ها است که تأمین سرمایه در آن از طریق جمع آوری کمک‌های مالی کوچک از تعداد زیادی از افراد مختلف صورت می‌پذیرد. به عبارت دیگر جمعی از افراد گوناگون به جای یک یا دو سرمایه‌گذار اصلی، سرمایه‌ی یک پروژه را تامین می‌کنند. در این روش از طریق پلتفرم‌های اینترنتی مانند سایت و شبکه‌های اجتماعی و با یک تعرفه زمانی از پیش تعیین شده فرآیند جذب سرمایه صورت می‌گیرد.

با این وصف کراود فاندینگ از سه بخش سرمایه گذاران، کارآفرینان و وب‌سایت کراود فاندینگ که در حکم واسطه است، تشکیل می‌شود. کارآفرین در این روش، ابتدا معرفی‌نامه‌ی کامل و مفصلی از ایده‌ی خود را در صفحه‌ی اختصاصی کرواد فاندینگ قرار می‌دهد و کمپینی برای جذب سرمایه راه‌اندازی می‌کند. افراد مختلف سرمایه‌گذار نیز با حمایت از ایده، سرمایه‌ی مورد نیاز را برای آغاز فعالیتش تامین می‌کنند.

بهتر است در این‌جا به این‌نکته نیز اشاره کنیم که جذب سرمایه توسط روش کرواد فاندینگ، خود دارای انواع مختلفی است که ما آن‌ها را اینجا عنوان می‌کنیم تا علاقمندان بتوانند پیرامون آن‌ها مطالعات دقیق‌تری انجام بدهند.

  • سرمایه‌گذاری جمعی از طریق وام
  • سرمایه‌گذاری جمعی مبتنی بر سهام
  • سرمایه‌گذاری جمعی مبتنی بر پاداش
  • سرمایه‌گذاری جمعی مبتنی بر کمک مالی
  • سرمایه‌گذاری جمعی ترکیبی

شماره دو: جذب سرمایه برای استارت‌اپ‌ها از طریق شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد

روش ایده‌آل دیگری که در جذب سرمایه‌ی اولیه به استارت‌اپ‌ها کمک خواهد کرد، استفاده از شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد است. این دو روش می‌توانند علاوه‌بر تامین سرمایه‌ی اولیه‌ی استارت‌اپ‌ها به رشد و توسعه‌ی آن‌ها در مراحل بعدی نیز کمک کنند. دو روش مذکور را به صورت جداگانه شرح خواهیم داد.

سرمایه برای استارت‌اپ‌ها

سازکار شتاب‌دهنده‌ها چیست؟

شتاب‌دهنده‌ها در واقع برنامه‌های مخصوص با هدف جذب سرمایه برای استارت‌اپ‌ها هستند؛ برنامه‌های شتاب‌دهنده در یک بازه‌ی زمانی معینی که می‌تواند حدود چند هفته تا چند ماه باشد، صاحبان ایده را در مسیر راه‌اندازی کسب و کاری نوین راهنمایی می‌کنند. در این مسیر گروهی مربی کارکشته در این زمینه، به صاحبان ایده آموزش‌های لازم را می‌دهند و در نهایت آن‌ها را به سمتی سوق می‌دهند که ایده‌شان را به شکل یک ایده‌ی تجاری ارائه کنند. تمام صاحبان ایده می‌توانند ایده‌ی کسب و کار خود را به شتاب‌دهنده‌ها ارائه کنند اما واقعیت این است که تمام ایده‌ها در این برنامه‌ها پذیرفته نمی‌شوند.

ایده‌هایی که از یک پتانسیل و چارچوب استانداردی برخوردارند می‌توانند به این برنامه‌ها ورود کنند؛ استارت‌اپ‌ها درخواست می‌دهند و شتاب‌دهنده‌ها پس از بررسی می‌پذیرند. سازکار یک شتاب‌دهنده این است که تلاش می‌کند نهایتا در عرض چند ماه حضوری موفق در بازار برای جذب سرمایه برای استارت‌اپ‌های اولیه آماده کند.

اما شاید اکنون پرسش شما این باشد که شرکت‌های شتاب‌دهنده در این جریان چه منفعتی دارند؟ پاسخ این است که عموما این شرکت‌ها به صورت توافقی قسمتی از سهام استارت‌اپ‌ها را از آن خود می‌کنند.

مراکز رشد چه‌گونه کار می‌کنند؟

مراکز رشد چه‌گونه کار می‌کنند؟

برای شفاف شدن مسئله بگذارید یک مثال بیاوریم، اگر فرض کنیم شتاب‌دهنده‌ها یک گلخانه هستند که کمک می‌کنند گیاهان تازه جوانه بزنند و شرایط رشد را برای‌شان فراهم می‌کنند، کار مراکز رشد این است که بهترین دانه‌ها را انتخاب کنند و آن‌ها را در بهترین خاک ممکن که امکان رشد بهتری دارند بکارند.

اصولا یک دوره‌ی منتورینگ در مراکز رشد حدود یک و نیم‌سال طول خواهد کشید. نکته‌ی قابل توجه این است که مراکز رشد اغلب دولتی هستند. مراکز رشد این قابلیت را دارند که در بازارهای به‌خصوصی فعالیت کنند و یا در بازارهای عمومی نیز به فعالیت بپردازند و در این زمینه محدودیتی ندارند. در واقع هر مرکز رشدی بسته به نوع فعالیت خود به دنبال سرمایه برای استارت‌اپ‌ها مرتبط خواهد بود.

 

منبع :

https://rayanpay.com/جذب-سرمایه-استارت-اپ/

لینک ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...