رفتن به مطلب
انجمن اندروید ایران | آموزش برنامه نویسی اندروید و موبایل
  • android.png.1fab383bc8500cd93127cebc65b1dcab.png

پست های پیشنهاد شده

Flutter یک  SDK  اوپن سورس توسعه اپلیکیشن های موبایل است که می تواند برای ساخت اپلیکیشن  های Android و iOS بصورت  Native از همان زبان برنامه نویسی اصلی استفاده کند. Flutter از سال ۲۰۱۵ وقتی گوگل آن را معرفی کرد و قبل از اجرای رسمی آن در دسامبر ۲۰۱۸ در مرحله Beta قرار گرفت. از آن زمان به بعد، شایعات پیرامون Flutter قوی‌تر شده‌است.

Flutter اکنون جزو 11 نرم افزار برتر در GitHub است. علاوه بر این، ما قبلاً شاهد بوده ایم که هزاران اپلیکیشن فلاتر د رمارکت های اپلیکیشن پلی استور و اپ استور منتشر می شوند. یکی از نمونه‌های برجسته، برنامه Xianyu است که توسط تیم Alibaba ایجاد شده و بیش از ۵۰ میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند.

فلاتر

 

نحوه عملکرد Flutter

Widgets (ویجت ها)

ایده اصلی Flutter استفاده از ویجت هاست. توسعه دهندگان می توانند با ترکیب ویجت های متفاوت UI مختلفی بسازند. هر یک از این widgets یک عنصر ساختاری ( مانند دکمه یا منو )، یک عنصر سبکی ( فونت یا الگوی رنگ )، ظاهر لایوت ( مانند padding ) و بسیاری دیگر را تعریف می‌کند.

توجه داشته باشید که Flutter از ویجت های OEM (Original Equipment Manufacturer به معنی ” سازنده ی اصلی تجهیزات ”) استفاده نمی کند، اما برنامه نویسان ویجت های آماده خود را Native به Android و یا iOS قرار می دهند. طبیعتاً، برنامه نویسان می‌توانند widgets خود را نیز ایجاد کنند.

Flutter همچنین نماهای reactive-style را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد. برای دوری کردن از مسائل مربوط به عملکرد ناشی از استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی کامپایل شده، Flutter برای راه انداختن JavaScript bridge, از Dart استفاده می‌کند. دارت ahead of time (AOT) را به کدهای نتیو برای چندین پلتفرم جمع آوری می کند.

به این ترتیب، فلاتر به آسانی می‌تواند با پلتفرم ارتباط برقرار کند بدون آنکه به JavaScript bridge نیاز داشته باشد که شامل یک سوییچ context بین JavaScript bridge و نتیو باشد. همانطور که می‌توانید تصور کنید، ایجاد کد نتیو زمان شروع برنامه را افزایش می‌دهد.

امروزه، Flutter تنها SDK موبایل است که دیدگاه واکنشی را بدون نیاز به یک JavaScript bridge ارائه می‌دهد. به همین دلیل است که بسیاری از برنامه نویسان موبایل آن را در پروژه‌های خود امتحان کرده اند.

زبان برنامه‌نویسی Dart

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های Flutter زبانی است که آن استفاده می‌کند یعنی Dart. همانند سیستم‌های دیگر که از دیدگاه‌های واکنشی استفاده می‌کنند، Flutter نمای سلسله مراتبی را برای هر فریم جدید بازسازی می‌کند.برای انجام این کار، بسیاری از اشیایی که ممکن است بیش از یک فریم زندگی کنند را، ایجاد می‌کند. Dart از جمع آوری زباله های نسلی استفاده می‌کند که نشان داده برای این نوع سیستم‌ها بسیار کارآمد است.

 

زبان برنامه نویسی دارت

علاوه بر این، Dart یک ” tree shaking ” دارد که تنها شامل کدی است که شما در برنامه خود به آن نیاز دارید. حتی اگر فقط یک یا دو ویجت داشته باشید، می‌توانید از کتابخانه بزرگ ویجت های آن به راحتی استفاده کنید.

در نهایت، Dart با یک مخزن از بسته‌های نرم‌افزاری برای گسترش قابلیت‌های برنامه‌ به بازار عرضه می شود. به عنوان مثال، چند بسته ارائه می دهد که به دسترسی Firebase کمک می کند تا توسعه دهندگان بتوانند برنامه هایی بدون سرور بسازند. بسته دیگر دسترسی به فروشگاه داده Redux را امکان پذیر می کند یا دسترسی به خدمات و سخت افزارهای پلت فرم مانند دوربین را آسان تر می کند.

 

 

لینک ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 4 ماه بعد...

سلام

ممنون از مطالبی که در اختیار همه قرار دادید. یه سوالی برای من پیش اومده و اون هم این هستش که:

آیا میشه با flutter برنامه های پیچیده مثل برنامه حسابداری برای موبایل ساخت ؟ یا برای اینجور برنامه ها باید سراغ زبان های native رفت؟

لینک ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
  • 1 ماه بعد...
در در ۱۴۰۰/۲/۱۶ در ۱۰:۴۲، mesam گفته است :

سلام

ممنون از مطالبی که در اختیار همه قرار دادید. یه سوالی برای من پیش اومده و اون هم این هستش که:

آیا میشه با flutter برنامه های پیچیده مثل برنامه حسابداری برای موبایل ساخت ؟ یا برای اینجور برنامه ها باید سراغ زبان های native رفت؟

بله این امکان وجود داره ولی اپلیکیشن های بزرگ رو بهتره بصورت Native پیاده سازی کنید

لینک ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...